KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


måndag 8 september 2008

v.37 Måndag - Embossing

*** English version at the bottom of this publication! ***

Veckans första utmaninga är att göra kort med ett eller flera embossat/embossade motiv på. För dig som inte vet vad embossing är eller för dig som vet men aldrig testat har vi här en artikel om hur du kan göra.

Som vanligt får du göra fler än ett kort till våra veckoutmaningar och du laddar upp ditt/dina bidrag i vårt galleri.

Här kommer teamets alster:

1. Nita

Jag använde blått embossingpulver på den stämplade fjärilen och klippte cirklar i olika storlekar för att bilda blomman och duttade vita prickar runt blommans mitt och blom"bladen" för att markera den lite mer. Satte fjärilen på 3d-kuddar på blomman. Streckade "spår" av fjärilen med blå penna och använde samma penna på den streckade kanten runtom kortet. Uteslöt text den här gången så kan man använda det när man behöver ett;-)




2. Marja

Jag har valt att embossa på OH plast. Själva idén hittade jag på Hänglars sida men där hade de inte embossat motivet. JAg använde Glue-Pad och så hade jag Glittrigt embossbulver med cleareffekt. Jag skar ut ett fönster på framsidan av kortet och klistrade fast OH plasten mellan det mönstrade pappret och kortbasen. Sen stämplade jag samma motiv fast i svart på insidan. Alla kanter har jag klistrat sicksack band på. De stora blommorna är Chipboard blommor som hör till pappret, klistrade röda knappar på för att fånga upp det röda i pappret och få det lite mer juligt i pappret. God Jul texten har jag stämplat och embossat med vanligt clearpulver. Tycker det blev krispig vinterkänsla med den stämplade OH plasten och det blå pappret.







3. Sayurii

Jag har embossat med klart embossingpulver direkt på min kortbas för att skapa en egen bakgrund. Sedan embossade jag texten med ett ljust guldigt embossingpulver för att det skulle bli lite mer glittrigt. Fyllde i konturerna efteråt med en vanlig penna. Med en liten bit av ett underbart papper från Scenic Route (fram- och baksida) och en utstansad stjärna blev kortet färdigt!



4. Tootsie

Här gar jag glitterembossat ett kärlekspar från min egna stämpelkollektion. Har valt att hålla kortet stilrent och enkelt. Kortet är delvis baserat på en LO-skiss gjord av Deanne Burton.



5. Pixelit
Här kommer mitt kort med CofM stämpeln hjärta jätte. Jag försökte göra den embossad med olika färger och lager för att bli lite shabby chic som jag tycker är fint. Band från panduro och utstansat hjärta som jag fått en gång i tiden. Pärliga hjärtan på sidorna.



***
(in english)

This weeks first challenge is to make a card where you have used the technique heat embossing. As usual you can make more than one card for our weekly challenges and you upload your work in our gallery.

Inga kommentarer: