KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


fredag 6 juni 2008

V 23 Fredag - ATC med tema Sverige

*** English version at the bottom of this publication! ***

Den här veckan tänkte vi utmana er att göra en annan slags kort - ATC!

ATC står för Artist Trading Cards och är ett litet enkelsidigt kort i samlarkortsstorlek (som Pokemonkort tex) som man byter med varandra. Det finns egentligen bara två tvingande regler när det gäller ATC'er - de måste vara 2,5 x 3,5tum (dvs 64 x 89 mm) och de får bara bytas eller ges bort, aldrig säljas. Sedan är det fritt fram att dekorera på valfritt sätt. Det finns ATCer som är stämplade, helt papperspysslade, broderade, pärlade, sydda osv, det är bara fantasin som sätter gränser! Gör en sökning på tex Google efter ATC så får ni se vilken mångfald det finns...

ATC'er kan skapas i enstaka upplagor eller i serier, där serierna kan vara bestående av olika kort eller ett antal mer eller mindre likadana kort, det är helt upp till skaparen. När man deltar i en swapp (=organiserat byte) har man ofta ett tema, men det är inte tvunget. I vår utmaning har vi temat Sverige, och det är upp till dig hur du tolkar det. Här kommer designteamets tolkningar!

1. Kada

Jag gillar sååå de nya sommarfrimärkena och när jag fick ett i posten häromdagen fick jag idén att använda det. Detta är liksom svensk sommar för mej :-) En bit spillpapper, en blomma, ett litet band och en qk-myra samt några ritade stygn är allt jag lagt till.



2. Babbalalla

Vad kan vara mer sommar än JORDGUBBAR?? Mumsfilibabba!! Kan varieras och användas till så mycket; glass, mjölk, grädde, tårta, sallad, paj osv...
Motivet är färglagt mha ProMarkers och texten har jag skrivit själv då jag ej hade en passande textstämpel. Då detta är mitt första ATC-kort visste jag inte vad jag skulle hitta på, men jag plockade fram några pärlor och gjorde "smultronstrån" oxå mha guldtråd och röda pärlor! Trevlig sommar!!



3. Astra



4. Fialisan

Ett ganska murrigt ATC-försök då det är mitt allra första. Har chalkat alla kanter, solrosen får mycket mer liv om man gör det tycker jag. Har fäst två sidenband på, dock ser det ganska mörkt ut i scanningen...



5. DesignAnnique

Jag har valt ut några saker som för mig är Sverige, och som passar nu bra till sommaren. Finns det något mer ljuvligt sommarsvenskt än midsommar och jordgubbar? Myrorna är ju också något man får dras med under sommaren...:-)



Har du provat på ATC förr? Om inte kanske det är dags nu! Det är ett roligt format och perfekt för att prova nya teknikner och/eller få använding för överblivna småbitar och "felstämplade" motiv. Visa gärna upp ditt alster för oss genom att ladda upp ditt kort i vårt galleri i mappen för denna utmaning!

***
(in english)

Todays challenge is to make an ATC themed Sweden. What is your picture of Sweden? What is typically Swedish? Make an ATC and show us, upload your card in our gallery in the map for this challenge.

ATC? It spells out Artist Trading Card, a small one-sided card made in any fashion you like. You can make ut with or without stamps, use different kinds of material as paper, fabric, threads, beads... just about anything! The only restrictions with ATCs is that it MUST be 2,5 x 3,5 inch (64 x 89 mm) and it can not ever be sold, just traded or given away. To get more inspiration, search the web for ATC and you'll get about a zillion hits! *Smile*


Inga kommentarer: