KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


måndag 22 september 2008

V 39 Måndag - paljetter och punchinella

*** English version at the bottom of this publication! ***

Ny vecka och nya utmaningar! Den här veckan börjar vi med paljetter och deras restprodukt - punchinella. Just punchinella är ett material som seglat upp snabbt både i scrapvärlden och i kortmakeriet, något som förr slängdes som skräp har nu blivit superhippt!

Här kommer några kort där designteamet använt paljetter och punchinella.

1. Fialisan

Ett kort som är gjort i efterhand till min brorsdotter som förlovat sig. Älskar punchinella just nu och det är knappt ett enda alster jag gör utan det smile
Stämpeln är embossad och hjärtana är filtband, texten är dymo.



2. Astra

Har gjort ett födelsedagskort till sonens kompis som fyller 5 år, tyckte hÄnglartjejen blev perfekt och Punchinellan gör ju kortet lite mer coolt när man använder den. Knöt lite floss i punchinellan som jag hängde tagsen i och under blommorna så har jag gluedots som både håller blomman/blommorna på plats och Punchinellan.



3. Kada

Jag såg nån som hade stansat i punchinella och tänkte att "kan man stansa kan man klippa" - såklart! Så jag gav mej på att klippa ett par julgranar till årets första julkort! Den ena är dekorerad med stjärnor, den andra fick en girlang av pärlfloss. Som toppstjärnor har jag använt paljetter. Bokstäverna är chipboard målade med akrylfärg och dekorerade med stickles för att bli glittriga. Jag gjorde också en kant runt mönsterpappret med stickles, tänkte mej den ruta som Tingeling gör i Disneyprogrammet på julafton! (Syns knappt på fotot.)



4. DesignAnnique

Jag gjorde ett kort med igelkottarna för några veckor sedan, och en kollega till mig såg det och ville ha ett liknande. Jag kan ju aldrig göra två likadana kort, så det blev lite ändringar.

Punchinella är ett roligt material, det ger en omedelbar lite busig effekt. Här har jag kompletterat det med ett paljettband, det ser snett och konstigt ut på bilden men det är reflexerna i det som lurar ögat. Både palejetter och Punchinella är ett härligt sätt att få lite vardagslyx på ett kort!



5. Babbalalla

Än så länge har inte någon punchinella hittat hem till mig, så jag använde mig att lite blompaljetter istället... Hittade ett stämpelmotiv som jag färglagt med akvarell för ett tag sedan som jag använde till detta kort. Med hjälp av en "guldtråd" och paljetterna gjorde jag en blomstergirlang, inspirerad från hÄngelns lilla tråd som hjärtat hänger i...



Hur använder du punchinella och/eller paljetter? Som vanligt laddar du upp ditt/dina alster i vårt galleri och du får gärna göra mer än ett kort för att visa oss!

*** (In english)

Today we're looking at sequins and the thing you get as av waste when making sequins - punchinella. The team has used it on their cards and now we want to se how you use it.
Upload your work in our gallery.

Inga kommentarer: