KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


söndag 7 juni 2009

Färgläggningsteknik: Distresser

DT-medlem Wildärtan berättar om hur hon använder sina distressrefiller:

Jag har dammat av mina distressrefiller, så det är lite ovant att färglägga med dem när man inte gjort det på ett halvår, t.ex. :-) Dock så är det jättekul, så det ska förhoppningsvis inte gå ett halvår till nästa gång!


Jag har först stämplat med vattenfast stämpeldyna på akvarellpapper.



Jag använder ett glasslock för att lägga mina droppar med distressrefill på. De blir inte så torra att de inte går att använda - ta bara lite vatten så funkar de efter ett halvår eller mer igen!



Tyvärr en riktigt suddig bild, men den går ju inte att ta om, så... Jag har använt grön refill med mycket vatten så att det blir väldigt ljust grönt över hela hängselbyxan. Jag har lagt lite mer färg i kanterna och sömmar.



Här har jag duttat med penseln på en pappersbit så att den inte är så blöt, och så lagt på något mer koncentrerad distress refill, och jag håller mig fortfarande till kanten. Och jag gör det bara på en kant, för det torkar fort. Därför tar jag nu ett litet område i taget.



Jag tar snabbt lite, lite vatten på penseln och suddar ut den skarpa kanten något.



Här har jag arbetat på alla kanterna och håller kvar det ljusgröna i mitten - det ska vara så enligt mig. Så alltså kan man säga att jag färglagt lager på lager tills jag är nöjd!



Hatten är också ett relativt stort område på detta stämpelmotiv, så jag börjar med en svag brun färg över nedre delen.



Och så lägger jag på mer koncentrerad färg i kanterna...



...och så suddar jag försiktigt med lite mer vatten för att få en någorlunda jämn övergång. Och så påbörjar jag övre delen av hatten med samma teknik.



Nu är jag nöjd med både hatt och hängselbyxor.



Jag lägger ett tunt grönt lager på hattbandet oxå...



... och lägger mer i kanterna. Och så har jag färglagt kycklingar och huden på tjejen. Här har jag både använt tattered rose och så lite ljusbrun - hon är ju en farmer girl!



Slutligen är allt på motivet färglagt - att färglägga småsaker är ganska enkelt. Det är på stora områden man behöver tänka sig för och ha en plan! Ha en bit hushållspapper tillhands, och så vanligt papper där du kan provmåla så att du ser hur stark färgen blir på papperet. Det är alltid enkelt att börja ljust och sen lägga på färg, mycket svårare att göra tvärtom... Ett annat tips är att måla på olika delar på motivet. Alltså - gör inte alla ränderna på tröjan på en gång, utan låt det torka emellan. Gör inte håret, ansiktet och hatten precis efter varann - för det flyter ihop när det är lite fuktigt. Så man kan göra hud, sen nån/några ränder på tröjan, sen kycklingar och sen några ränder på tröjan igen. Förstått? :-)

Så här blev Wildärtans ursöta kort:



Läckert, inte sant?

Vår DT-medlem Petra tipsar om sin förvaring för de distressdroppar man använder:

Jag har köpt 2 genomskinliga små askar på Panduro som vardera innehåller 12 små runda askar med lock på. I dessa droppar jag några droppar distressfärg.
Jag har satt fast de små runda kopparna med hjälp av dubbelhäftande fästkuddar.




Eftersom många av distressfärgerna ser helt svarta ut i asken så har jag på akvarellpapper målat upp alla färgerna i 2 nyanser. Detta har jag fäst på insidan av det genomskinliga locket och färgaskarna sitter alltså i den ordning som jag har dem på locket.



Tänk dock på om ni ska transportera dessa att de absolut inte får vändas upp och ner för då blir det kladdigt i burkarna och färgen hamnar i det lilla locket.

Och så några inspirationsalster från fler ur designteamet:

Pippin:

Här är mitt kort målat med distresser, det första jag nånsin gjort med denna metod. Eftersom jag inte har refiller har jag strukit ut lite färg från mina dynor på ett akrylblock och med pensel tagit färg därifrån. Färgen är otroligt dryg, man behöver verkligen inte mycket. Har färglagt Magnolia-flickan och katten med färgerna samt inkat alla kanter med distress. Jag har använt mönstrat papper från Basic Grey och Crafty Individuals och dekorerat med några blommor och ric-rac band.



Petra/Peu:

Hängelflicka färglagd med distresser. Jag färglägger numera bara med distresser eftersom jag trivs bäst med det. Tycker det är lättare att lägga skuggor och dessutom kan man blanda färgerna med varandra. Papper Maja Design såsom etiketten. Textstämpel Prickiform, Primablommor, rosor o lite stickles. 3 halvpärlor från Apidae.



Har du också distressrefiller som står någonstans? Eller kanske dynor som ligger i en trave - för det går lika bra att plocka färg från dem! Plocka nu fram dina distresser och färglägg ditt motiv med dem och visa oss sen ditt kort genom att lägga upp det i din blogg eller i vårt galleri och länka till det. Vi ser med spänning fram mot att få se dina kort!

***Short version in English***
Today it's about coloring with Distress refills or color from the Distress stamping pads. Have you tried? Show us your card by linking to it in your blog or in our galery!

1 kommentar:

annkan sa...

Mycket snyggt!

Och Wildärtan- gillar din beskrivning där.:-)