KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


söndag 28 juni 2009

Färgläggningsteknik: Man tager vad man haver...

DT-medlem Pingvinmamman räds inte att gå utanför de "vanliga" ramarna och använder ofta färgläggningstekniker som man kanske inte tänker på direkt. Här kommer några små tips!

För åskådlighetens skull har hon använt samma motiv när hon visar olika färgläggningstekniker:




Något som man nog sällan tänker på är vanliga färgkritor. Det kan vara bra att använda spetsiga kritor om det rör sig om små detaljer och de går ju vässa till efter hand med en pennvässare. Resultatet blir lite naiv känsla men ibland kan det ju bara vara förhöjande. Till viss del går det ju sudda men förlita er inte för mycket på det. För ett fint ansikte komplettera med torrchalk.



Vanliga färgade blyertspennor ger ett liknande resultat med fördelen att de är lättare att måla smalt. Steget efter detta är ju akvarellpennor som är som färgpennor men sedan fuktar man en pensel lätt och s.a.s smetar ut färgen och kan göra fina övergångar mellan olika färger vilket ger härliga skiftningar.



Bland det första jag använde var dock mina zig-pennor, vanliga och brushables. Färgerna blir väldigt klara och djupa då de är täckande. Därför måste man vara noga vid linjer som finns i den motivdel som ska ha samma färg, som blommorna i detta fall. Jag lämnar en liten bit runt linjerna omålad. Det går få fina skiftningar även med zig-pennor om man målar sträckvis i korta snabba drag.



Vill man ha ett lite softat intryck med känsla av allmoge är torrchalks suveräna. Nackdelen är att det är svårt att få klara starka färger men fördelen är hur fint t.e.x ansikten kan göras. Väldigt naturligt och mjukt. Genom att tillföra lite extra lager kan man få starkare detaljer samtidigt som det är enkelt att få mjuka övergångar.

Och naturligtvis gjorde Pingvinmamman ett kort med ett av sina färglagda motiv också!



Valde det chalkade motivet till detta grattiskort. Kortet är sparsamt dekororerat och den milda färgskalan vald för att passa in i det mönstrade pappret och samtidigt skapa kontrast med kortbasen. Jag ville förstärka sambandet papper-motiv och lät flickans blomma smälta in och bli en del av mönstret. Något som inte gått att göra med skarpare färger som blivit resultatet av övriga färgläggningstekniker.

Några av de andra DT-medlemmarna antog också utmaningen!

Elisabet:

Jag har använt helt vanliga "blyertspennor" med färg.
Köpta i en förpackning med 24 olika nyanser, på Biltema, faktiskt!
Jag har dragit en linje med en brun-grå penna runt motivet för att få lite djup i det.
Löven har jag haft 3D-lack på och på vingarna har jag duttat på lite glitter.
Papperet är Maja Design, och jag tyckte att det var roligt att göra en lite annorlunda vikning, man öppnar kortet på mitten och fäller ut "flikarna".
Motivet är fäst på cardstock och fastsatt på den ena fliken.




Närbild:



Pixelit:

Jag gillar denna sortens vikning på kort,man ser inte sprayburken som djuret håller i handen förrän man viker upp flärpen.



Wildärtan:

Jag har nyköpt distressdynor, så jag tänkte att detta är ett gyllene tillfälle att närmare bekanta mig med dem! Min bakplåtsduk i teflon har jag ju typiskt nog inte koll på, så jag hade bara ett vanligt A4 papper under ett fotoalbumspapper som jag kladdade på. Jag använde fired brick, tattered rose och så en av de bruna (vintage photo, kanske?). Jag hade faktiskt inget infärgningsverktyg denna gång, utan använde stämpeldynorna direkt på papperet, därav den mörka färgen.

När jag var klar med distressdynorna så tog jag en clearstamp på en plastkloss, sprutade vatten på den och så "stämplade" jag i färgläggningen. Jag tog försiktigt bort lite vatten i det stämplade med hushållspapper och så stämplade jag på andra ställen. Och till sist sprayade jag rikligt med copper glimmer mist. Jag blåste allt torrt med embossfönen eftersom papperet nu är nära på genomblött. Så tog jag fram en ny stämpel och water mark stämpeldyna (genomskinlig) och stämplade i 2 hörn på kortet, och så på med embosspulver på det, iriserande. Sen chalkade jag alla kanter med chestnut roan och dark brown och till sist stämplade jag med Inkidos textstämpel "kom ihåg...".



Närbild:



Vad använder du för färgläggningstekniker? Visa oss!

***Short version in English***
You can also use other kinds of coloring techniques, such as crayons, chalks, distress stamp pads... What do YOU use? Show us!

Inga kommentarer: