KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


söndag 21 juni 2009

Färgläggningsteknik: Tombow

DT Wildärtan är mycket förtjust i sina Tombowpennor och delar här med sig av sina tips och tricks!

Tänkte visa ett par olika sätt att använda tombows på, jag kallar tulpanerna helt enkelt 1-5, där 1 är längst till vänster.



1. Jag har helmålat tulpanen i röd nr 845 (carmine) och i grön nr 173 (willow green) och så i beige nr 992 (sand).

2. Här visar jag hur jag lagt färg på skuggningarna i tulpanstämpeln, det är fortfarande samma färger som ovan.

3. Här har jag lagt färgen på samma sätt som på nr 2 och lagt vatten på vanlig pensel och drar försiktigt. Om jag börjar med det röda ut mot det ofärgade så kommer tulpanen att bli mer helröd, men med små skiftningar. Här har jag varit försiktig och målat lite runt det röda, typ. Tulpanen blir lite rosa:-)

4. Här visar jag hur det blir om jag vill ha en ganska gul tulpan med röda inslag. Jag använder samma röda penna som ovan, men har även med gul nr 055 (Process yellow). På bladen har jag samma willow green som förut, men har även där lagt på lite gult samt ännu en grön, nr 296 (green, helt enkelt). 296 har jag lagt mest på de djupa skuggningarna nederst på bladen, och det gula lite ovanför.

5. Här har jag lagt färgen på samma sätt som på nr 4 och sen lagt på vatten. På blomman har jag mest varit på det gula, och sen försiktigt dragit ut det röda lite. Blandar man på en gång blir blomman helt orange. Samma teknik på det gröna, men det gula har jag försökt sprida ut med det gröna så att det inte ska uppfattas så väldigt gult i bladen.

Det är enkelt och det är roligt att använda dem! Man kan även använda dem med samma teknik som promarkerpennorna. Dock är jag inte så bra på det, men ibland lägger jag på lite extra färg, utan vatten, i en kant av stämpelmotivet eller i en skuggning, oftast som komplettering. Jag använder akvarellpapper, då är det plättlätt att färglägga, jämfört med om man använder t.ex. fotopapper!

Vilken av tulpanerna gillar ni bäst? 1, 3 eller 5?

Till kortet koncentrerade jag mig på gulröda (det blir ju orange oxå :-)) tulpaner. Jag har ett vitt bazzillcardstock som grund, ett papper från MMs Paperie greenhouse journal book, det ljusa papperet är från Wisteriaserien (Basic Grey) och det orange papperet är ett Webster pagespapper. Och så lite stämplat runt, tyvärr har jag inget märke på stämpeln. Alla papper är chalkade med Creamy brown och Chestnut roan.



Lycka till!! :-)

DT-medlem Pippin berättar om hur hon använder sina Tombow-pennor:



Många tror nog att vattenbaserade färger såsom akvarellpennor och Tombows måste färgläggas på akvarellpapper. Men så är det inte! Personligen trivs jag bättre med att använda Tombows på albumblad, medan andra tycker bättre om akvarellpapper. Det är en smaksak.
Här ovan visar jag samma stämpelmotiv. Den till vänster är färglagd på akvarellpapper och den högra på albumblad, med samma färger på Tombowsen. Man kan se en viss skillnad på bilderna.
På den vänstra (akvarellpapper) blir färgen något ljusare och på albumbladet något mörkare. Detta beror på att akvarellpappret mycket lättare drar åt sig vatten, vilket inte albumbladet gör. Denna effekt gör även att färgen från Tombowsen lättare flyter ut på akvarellpappret och naturligtvis också lätt flyter ut utanför strecken, så man får vara väldigt lätt på handen när man målar med penseln. Det är också viktigt att man låter färgen torka innan man målar intill där man nyss målat, annars går färgen lätt ut i det.
På albumblad får man använda lite mer vatten när man drar ut färgen och det torkar snabbare, det drar inte ut färgen lika lätt. Därför ser färgen något starkare ut på albumbladet.
Att tänka på när det gäller akvarellpapper: Det finns väldigt många olika sorter. Olika vikt, tjocklek och struktur (gräng). Man får prova sig fram vilken man bäst tycker om.
Vilket av mina motiv ser bäst ut? Vad tycker du?



DT-medlem DesignAnnique använder sina Tombow-pennor på ytterligare ett sätt:



Jag använder mina Tombowsar mestadels till s.k. Falsk akvarell, dvs när man stämplar så det ser nästan akvarellmålat ut. Då väljer jag en stämpel som är "solid", dvs har hela, fyllda ytor, inte bara konturer. Pennorna används för att måla direkt på stämpeln med, man kan använda flera färger och göra skuggningar etc med. På kortet ovan har jag målat bladen i två gröna nyanser, den mittersta delen i en orange färg och kronbladen i en rosalila och en cerise nyans. På det viset får man ett mer levande och mer "akvarelligt" utseende. Sedan tar man en liten sprayflaska, minimister eller liknande om man har, annars funkar det precis lika bra med en vanlig sprayflaska från 10-kronorsmarknaden i mataffären. Spraya på lite avstånd så det blir en dimma som faller ner över stämpeln. Man kan gott spraya till rätt rejält, det gör inget om det blir ganska fuktigt på stämpeln, det ger bara bättre akvarelleffekt. I början var jag för feg och då flyter det inte ut på pappret sedan. Tryck sedan stämpeln mot akvarellpapper och lyft den rakt upp. Det är viktigt att man inte låter den glida för då blir det ett smetigt avtryck eftersom stämpeln är ganska fuktig. Det ser kanske lite blött och kladdigt ut i stämpelavtrycket först, men när det torkar blir det mycket läckert! Tekniken kräver dock lite övning för att man ska veta vad som är "lagom" mängd vatten, men även de "misslyckade" stämplingarna kan bli ganska läckra. Beskär och använd delar, täck över med glitterlim eller låt det bara vara en "häftig effekt" - det är ingen som vet hur det "skulle" sett ut :-)


Hur använder du dina Tombowpennor? Visa upp det i din blogg eller i vårt galleri, lägg sedan en kommentar till det här inlägget med en länk till inlägget i din blogg eller galleriet så får alla njuta av ditt alster!

***Short version in English***
Today our DT member Wildärtan shows us how she uses her Tombow pens. DT Pippin shows the difference between two different kinds of paper and DT DesignAnnique showns her card with Fauxe aquarelle technique. We'd love to see your card, using the Tombow pens!

Inga kommentarer: