KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


fredag 20 november 2009

Embossing

Så var det dags att visa lite teknik igen - den här gången visar Pippin lite om torrembossing och värmeembossing:

Om du inte har provat på embossing förut, så passa på nu! Det är jättekul och ger mycket fina effekter. Jag visar här hur jag gör när jag torrembossar och varmembossar, vilket är två olika tekniker.
Först torrembossing, som innebär att man "trycker ut" pappret på nåt sätt så att det blir som ett reliefmönster: Det finns flera olika tekniker när det gäller torrembossing. Här visar jag några: Med embossingfolder där man lägger ett papper inne i foldern och sedan kör igenom en stansmaskin. Men en strukturplatta och embossingverktyg (den blå med tre pluttar) eller embossingpenna. Med en metallschablon, där det är bra att ha antingen en ljuslåda som man kan belysa pappret med eller en stansmaskin.



 Jag använder här en embossingfolder i Cuttlebug. Man kan, som jag gör här, färga in foldern innan med en stämpeldyna. Man får då färg på bakgrunden men inte på mönstret. Man kan också dra med en stämpeldyna eller dutta med torrchalk på det färdiga reliefmönstret för att få färg på det. Alla fabrikat av stansmaskiner har sina egna system för torrembossing.




Här är det färdigembossade pappret.



Jag övergår till varmembossing som man gör med ett speciellt embossingpulver som smälter när man värmer det. Det finns många olika färger på pulvret med och utan glitter samt transparent. Man behöver också en embossingdyna eller penna. Den är som en klisterdyna och när man stämplar med den kan man strö över pulvret och det fastnar. Man kan också använda en del stämpeldynor och transparent embossingpulver. Då lyser stämpelfärgen igenom men man får en lite upphöjd yta på det man stämplat.
Jag har här gjort en vinterscen med flera stämplar och ska nu värmeembossa så jag får en snöeffekt.


 
Jag gör prickar på himlen med en embossingpenna. Min penna är svagt färgad så jag använder vitt embossingpulver, men om man har en helt ofärgad penna kan man embossa med transparent pulver på vitt papper. Jag strör över pulvret på pappret. Häll bort överflödigt pulver och häll tillbaka i burken. Om det har fastnat pulver där det inte ska vara använder man en mjuk pensel för att borsta bort det. För att smälta pulvret använder man en speciell embossingfön, som är lite som en hårtork men med starkare värme. Man kan också använda en spisplatta eller en brödrost. Jag använder min mans värmepistol och det fungerar bra, men man får vara lite försiktig så man inte bränner kortet.




Jag fortsätter sen med snö på granarna och marken. Jag färgar in himlen med en blå stämpeldyna (vattenfast) och duttar med en bit skumgummi. Om den färgar av sig på snöflingorna kan man ta ett fuktigt papper och försiktigt stryka över för att ta bort färgen. Jag har sedan skuggat snön med en ljusblå penna och satt lite Stickles på snön för att få det att glittra. Jag har också värmeembossat texten med blått embossingpulver. Här är mitt kort färdigt:





Har du provat på att embossa, torrembossing eller med embossingpulver och värme? Eller kanske som här, med båda teknikerna? Visa oss genom att ladda upp ditt kort i din blogg eller i vårt galleri, kom sedan tillbaka hit och länka till ditt kort så vi också får se!

Inga kommentarer: