KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


måndag 18 januari 2010

Sammetspulver, Fun Flock och liknande

Sammetspulver, Fun Flock och andra typer av pulver som ger en yta med textur ger ofta det där lilla extra på ett kort. DT-medlem Nita har använt sammetspulver och visar här hur hon gör:

Det här är första gången jag använder sammetspulver och det var lite nervöst. Så här gjorde jag:

Jag använder ett stämpelmotiv och stämplar med svart distress ink dyna. Duttar med blå limpenna på de ställen jag vill att sammetspulvret ska fästa (här var jag lite snål för jag fick några vita prickar där jag missade lägga lim), jag har limmat på hjärtanen och rosen.



Jag häller på rikligt med rött sammetspulver, man kan hälla tillbaka det överflödiga så var inte rädd för att hälla på MYCKET ;-)


Jag tar hjälp av ett smörpapper/bakplåtspapper och trycker ner pulvret i stämpelmotivets limmade ytor, trycker en stund så det fastnar ordentligt.
 

Sedan tar jag en mjuk borste/pensel och borstar bort pulvret från ställen där jag inte vill det ska vara. Häller tillbaka pulvret i burken till nästa gång.

 

Så här ser det ut när jag borstat bort allt överflödigt pulver, ser nästan lite glittrigt ut - häftig effekt!

 

Här har jag färglagt motivet med promarkers .

 

 Här ser man lite tydligare den glittriga lite upphöjda effekten som blir av sammetspulvret.

 

Och så det färdiga kortet! Jag färglade med MCP-tekniken över promarkerpennorna för att ge stämpelmotivet lite mer liv. Skar ut det i en oval och duttade med svart stämpeldyna runtom för att sota till det lite. Vek kortet med Joyfold-vikning för jag ville göra kortet lite mer intressant utan massa dekorationer för att låta motivet tala för sig själv. Som stängning/lås till kortet stansade jag ut 2 hjärtan med min quickutz revolution och satte lite omlott på en 3d-kudde.

 

Brukar du göra kort med Fun Flock eller sammetspulver? *nyfikna*

1 kommentar:

Nanna sa...

Hej!
Har precis köpt sammetspulver och är ivrig till att prova det men kikade lite efter tips på hur man kan göra. Bakplåtspappret var ingen dum idé :) Tack för tipset (och supersött kort har du gjort)

Hur det går kommer väl upp på min blogg så småningom hehe.