KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


onsdag 20 januari 2010

Mer med sammet, Fun Flock och annat!

DT-medlem Pippin har också gjort ett kort med glittrigt sammetspulver:

Jag har gjort ett grattiskort och dekorerat med glittrigt sammetspulver - fun flock. Motivet från Whiff of Joy har fått flock på klänningen. Blommorna som jag tryckt ut med cuttlebug har fått flock på sig. Pärldekosarna i mitten av blommorna har jag gjort själv. Jag har även gjort egna sammetsbrads genom att lägga på 3D-lack på dem och sedan doppa i sammetspulver. Jag gjorde också ett band tvärs över kortet genom att lägga på en remsa med dubbelhäftande tejp och sedan hälla över sammetspulver.



Även DT-medlem DesignAnnique har grävt i sina lådor, så här berättar hon om sitt kort:

Jag har haft en burk med gult Fun Flock i min låda sen det var poppis för många år sedan, men aldrig blivit färdig att använda det. Nu var det dags!

Jag valde att färglägga mitt motiv först och la sedan lim över hela kroppen på ankan. Jag strödde över Fun Flocken och pressade försiktigt ner den i limmet och skakade sedan av överflödet. För mig fastnade Fun Flocken typ överallt så jag fick knäppa en del på baksidan av kortet för att få bort det, och det gjorde att det blev lite tunnare lager på ankan än vad jag hade tänkt. Nästa gång ska jag nog använda en pensel istället :-)

 

Närbild på ankan. Man ser hur det ser sammetsmjukt ut på ytan. Min 6-åring stod och klappade försiktigt på kortet bra länge och konstaterade att det var mjukt som en persika :-)

 

Runt fötterna använde jag en annan produkt som ger fin 3D-effekt - Flower soft. Den är betydligt grövre och ger en fin gräs/moss-yta. Jag valde här att lägga lim även ovanpå eftersom kortet är tänkt till ett barn, och på det viset sitter det bättre fast. 

 

Jag använde en sammetsbrad för att ta upp temat. Som ni ser ovan kan man göra dem själv, men mitt lim hade tagit slut (!?!) så en färdig fick duga den här gången.. men det kommer bli egengjorda - var så säker!

 

Nu hopps vi du ska bli inspirerad och prova på sammetspulver/Fun Flock/Flower Soft - om du inte redan gjort det?

Inga kommentarer: