KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


söndag 14 februari 2010

Vårblommor

DT-medlem Pippin berättar lite om ett av våra säkraste vårtecken - tulpanerna: En av höjdpunkterna i februari är ju de otroligt vackra tulpaner som börjar dyka upp i affärerna. De finns i massor av vackra färger och former. Tulpanerna kommer ursprungligen från södra Europa, norra Afrika och delar av Asien där de växer i bergstrakterna och de hör till liljesläktet. De kom till västeuropa på 1500-talet och då speciellt till Holland, där det uppstod en stor handel med tulpanlökar på 1600-talet. En enda lök kunde inbringa enorma summor motsvarande 1/3 årslön. Fortfarande odlas mycket tulpaner i Holland, där man varje år håller tulpanfestivaler. De vilda tulpanerna är ofta enkelblommiga och har korta stjälkar och är mycket olika de förädlade sorter vi köper i butikerna. Jag har gjort ett kort med tulpanbukett till någon som fyller år. Jag har gjort det i färgerna limegrönt och rosa. Jag ville verkligen få fram det kyligt krispiga i tulpaner. Hur ser ditt tulpankort ut?
 

Även DT-medlem Nita längtar efter våren och har inspirerats av vårblommor:
Använde färgglada papper för med våren kommer färgerna i naturen. Satte den större rutan på 3d-kuddar och den lilla rutan fick pearl maker duttar och en urklippt blomma från ett Cosmo Cricket papper på sig plus en blingblomma och sen var det klart. Blev utan text då jag inte vet vem jag ska skicka det till ännu.

  

 Och så ett vackert vårblommekort från DT-medlem Petra/Peu:
Finns det någon blomma man mer förknippar med våren än snödroppar? Mitt inspirationskort på temat vårblommor blev ett joyfoldcard med Maja Designs papper "Vårlökar". Även det blåa mönstrade papperet kommer från Maja Design. Stämpeln är från Bildmålarna och den har jag färglagt med distresser och sedan monterat den med 3d-kuddar.

 

Visst blir man längtig efter vårblommor?!?

Inga kommentarer: