KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


måndag 22 mars 2010

Snart dags för våffeldagen!

Nu närmar vi oss våffeldagen med stormsteg, Pingvinmamman har letat rätt på lite info om just våffeldagen:

Våffeldagen dyker upp varje vår, men har från början ingenting alls med våfflor att göra.
Marie bebådelsedag kallas även för våffeldagen och det tack vare en ordförvrängning. Dagen kallas ju vårfrudagen och i folkmun har detta så småningom förvanskats till just våffeldagen. Fram till 1953 var dagen en röd helgdag i den svenska almanackan, det vill säga dagen var arbetsfri. I och med att helgdagen avskaffades, flyttades det kyrkliga firandet av Jungfru Marie bebådelsedag till den söndag som infaller mellan den 22 och 28 mars, i år den 25 mars. När påsken infaller tidigt är det regel att Jungfru Marie bebådelsedag firas söndagen före palmsöndagen. Men det folkliga firandet av vårfrudagen ligger kvar den 25 mars.


Det blev lite knepigt med hur jag då skulle tolka temat "Våffeldagen" eftersom det inte egentligen handlar om våfflor. Men eftersom man allmänt äter just våfflor denna dag fick det bli tema våfflor. Personligen ratar jag alla färdiga mixer eftersom våffelsmet är enkel att göra och resultatet mycket godare. Därför fick det bli ett receptkort. Jag gjorde ett eget våffel-mönstrat papper med hjälp av ett gult papper och brungul torrchalk som helt enkelt applicerades med lätta cirkelrörelser. Det marmorerade mönsterpappret bakom har jag gjort med hjälp av raklödder och distress refill. För att chip-board hörnet skulle smälta in färglade jag det med samma chalk som jag använt pappren. Och så naturligtvis lite bling som pricken över i.


Sen är det dags för Nita, vår formkortsdrottning:

Jag har gjort ett våffeljärn och dekorerade "ovansidan" med 2 cirklar i olika storlekar och ett tårtpapper, jag klippte ut ett hjärta och vek ett rutmönster och drog 2 olika distress inkpads över det för att få det att likna en våffla. Hällde på massor med vit och röd akrylfärg och efter evigheters evighet när det torkat så såg det mest ut som grädde och ketchup vilket inte var tanken så då hällde jag på massor med röd stickles på och då blev det väl lite mer likt sylt tycker jag. Dekorerade med lite bling.



Visst blir man sugen!

Inga kommentarer: