KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


fredag 14 maj 2010

Använda brayer till spegling

Vi går vidare med våra tekniktips och idag har turen kommit till Pippin att tipsa om hur man kan göra en spegelbild med hjälp av en brayer (en gummirulle på handtag). 

Detta behöver du: en brayer, stämpeldyna (grå och svart), stor akrylkloss, stämplar, vit kartong att stämpla på och gärna ett kladdpapper under.


Mät gärna ut mitten på din kartongbit som du ska stämpla på och rita ett svagt blyersstreck.
Sätt stämpeln/stämplarna på akrylklossen. Se till att stämplarna inte är bredare än brayern och dutta sedan på grå stämpelfärg. Jag använder grå till spegelbilden eftersom den ju ska vara lite ljusare. 


Lägg klossen på bordet och ta nu brayern och rulla den över stämplarna lugnt och stadigt, nerifrån och upp. Du kommer då att få stämpelbilden på brayern. 


Ta nu brayern och rulla ut den på din kartongbit. Kolla var du har nederdelen av din stämpelbild på brayern och börja rulla från mitten av kartongen och rulla uppåt. Du har nu fått en spegelbild av stämplarna på kartongen. 


Vänd sedan på kartongbiten och stämpla nu på vanligt sätt på den övre delen. Se till att bilden hamnar mitt över brayerbilden.


Sen är det bara att färglägga bilden som vanligt. Jag lägger lite svagare färg på den delen som ska föreställa vattnet. Man kan också fylla på med lite andra stämplar. Om det är såna som är lika på både höger och vänster sida kan man stämpla dem på båda sidor om mitten (ex.vis gräs o likn.) Annars kan man använda brayermetoden igen. Jag ritar lite streck med grått och vitt i vattnet och fyller på med lite Stickles.


Så här blev mitt färdiga kort. Prova detta, det är en jättekul och lätt metod! Om man inte har en brayer kan man stämpla på en bit hård plast (typ från förpackningar) och sen lägga den mot pappret, så får man samma effekt.


Här är ett till kort där jag använt brayertekniken. Denna gång är huvudpersonen en björn från Beeswax Rubber Stamps och bakgrunden stämplar från Stamscapes. Jag har färglagt med Tombows och torrchalks.


Häftigt, inte sant? Om du testar så visa oss gärna ditt resultat, vi är supernyfikna!

2 kommentarer:

LisaVeronica sa...

vad fint det blev! =) kul teknik

Pysseltagen sa...

Shit sååååå läckert!!! TACK snälla för att du delar med dig!! Jag ska helt klart testa detta :)

Kanoners!

Korten är oxå superläckra, och jag har precis fått upp ögonen för Stampscapes stämplar...