KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


fredag 26 mars 2010

Påskkort i långa banor

Pingvinmamman berättar: Påsken är en viktig kristen högtid. Den kristna påsken firas till minne av Jesu död på korset och uppståndelsen. En central händelse med andra ord. Förr föregicks påskfirandet av fasta och då fick man inte äta ägg. Eftersom hönorna vid denna tid värper mycket ägg blev det därför att man efter fastan åt många ägg, därav traditionen med ägg på påskbordet. Det blev samtidigt vanligt att man målade ägg och gav bort, numera är äggen vi ger bort oftast av papper och fyllda med godis eller annat.

Mitt påsk-kort blev ett passepartout-kort. En enkel oval, eller äggform om man så vill, till passpartouten dekorerad med ett härligt mönstrat papper blev ett fint målat ägg. Lite bling i över och nederkant piffar upp det annars ganska enkla kortet. Och så en härlig vårfjäril som extra touch. Den är glittrig vilket inte syns så bra på fotot.



Nita:


Jag färglade hänglatuppen med MCP-tekniken(ständigt återkommande på mina kort) och klippte ut den i en oval och satte motivet på en gul oval motivmatta och tog en gul pappersremsa och stansade ut med min doily lace på båda långsidorna och satte motivet på 3d-kuddar ovanpå.
Texten är alfabetsstickers i 2 olika färger och stilar. Färgade in 4 blommor med hjälp av mina promarkers och vek en stor gul blomma och satte under motivet.



Pippin:

Här kommer ett påskkort som är inspirerat av franska guldsmeden Fabergés ryska påskägg. Han gjorde ett ägg till varje påsk som gavs åt tsarens fru i Ryssland under åren 1885 - 1917. Mitt ägg är bestruket med blå Perfect Pearls och sen har jag satt fullt med bling och guldstickers på det. Jag har satt det på ett guldfärgat embossat papper. Bakgrunden är ett papper från Basic Grey och ett torrembossat blingat papper. Sen har jag dekorerat med ett fint sidenband från Apidae/Sykompaniet och fotohörn från Qk med lite mer bling. Texten är Qk Khaki.


Petra:

Två påskkort i en favoritvikning som heter Joy fold. Har använt mej av svirlstämplar och inte några motivstämplar för omväxlings skull. Det mönstrade papperet med kycklingarna tror jag kommer från Forma Hantverk. Som låsandordning på korten har jag använt QK fasteners.




Har du inte börjat med påskkorten än så är det verkligen hög tid - hoppas du har fått lite inspiration!

4 kommentarer:

Jocke sa...

Hej
fina kort...snyggt arbete.

Skånegrabben sa...

Hej
Vad mysiga kort.......fint arbete.

Skånegrabben sa...

Hej fina kort och fint jobb du lagt ner

Skånegrabben sa...

Hej

fina kort.....fina arbete du lagt ner