KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


onsdag 17 juni 2009

Färgläggningsteknik: Akvarellpennor/akvarellfärger

DT-medlem Pippin berättar om hur hon använder sina akvarellpennor:




Här är de material jag använder när jag färglägger med akvarell. Akvarellpennor (det finns många olika fabrikat, jag använder Derwent) en kopp med vatten, pensel eller vattenpensel och ett stämplat motiv att färglägga. Se till att du stämplar med vattenfast stämpelfärg annars kan de svarta linjerna flyta ut när du målar.



Jag målar med pennorna lite olika beroende på var på motiver jag frägar. Ansikte, händer och ben (fötter) lägger jag på färg lite svagt. På kläder lägger jag färgen i kanterna och i vecken eftersom jag vill skapa mer skuggor och ljus där. Lägg inte på för mycket färg på en gång. Det är mycket lättare att lägga på lite mer sen än att få bort om det blivit för mycket.



Nu tar jag penseln och doppar i vattnet. Stryk av penseln några gånger mot kanten av koppen så den inte innehåller för mycket vatten. Börja nu att pensla vatten på en färg i taget. Det är bra att börja med ljusa färger och gå mot mörkt, tycker jag. Rengör penseln noga mellan färgerna. Där jag målat i kanterna drar jag ut färgen över hela. Det ger en ljusare färg i mitten och lite mörkare ut mot kanterna. Vissa delar kan man till och med lämna helt vita om man vill.



Nu är det dags att lägga skuggor och bättra på färger. Jag tar vi detta stadiet färg med penseln direkt från pennan och målar på bilden. Lite mörkare färg i veck och ut mot kanterna och ljusare där man tänker sig att ljuset faller. Man kan ta mörkare nyans av en färg man målat med för att få skuggor, och även blanda färger lite för att få en ny nyans.

Så här blev mitt kort med motivet jag målade i artikeln. Jag använde mönstrat papper från Basic Grey, några hydrangeablommor med rosor jag gjort själv, utstansade bokstäver och ric-rac band.



Prova på akvarellpennor eller akvarellfärger du med - det är jättekul att måla med dem!

NetteR:

Jag har färglagt mitt stämpelmotiv med mina akvarellpennor och min vattenpensel. Det är det jag haft sedan jag började göra kort och det är fortfarande dessa jag färglägger med mest.
Har gjort ett sommarkort till stora dotterns fröken och blinget har inte hunnit torka
:-)



Pingvinmamman:

Har färglagt Tilda med akvarellpennor vilket jag upptäckte ger ganska bra möjligheter till skiftningar. Ett enkelt kort, en förfrågan om att sova över. Jag får den känslan av stämpeln att den handlar om att sova eller liknande. Har skrivit texten med min skrivare. Lite pilligt men det blir så bra när man lyckas få det rätt. Jag väljer ofta att klippa bort vingarna på mina magnoliastämplar då jag inte är så förtjust i det.



Nu vill vi att du visar oss dina kort med motiv målade med akvarellpennor eller akvarellfärger! Ladda upp kortet i din blogg eller i vårt galleri och lämna sedan en kommentar här med länken så får vi alla njuta av ditt alster!

***Short version in English***
DT member Pippin shows us how she works with her aquarelle pencils. Please show us your card made with aquarelle technique by putting it in your blog or in our gallery and leave a comment here with the link.

Inga kommentarer: