KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


torsdag 25 juni 2009

Färgläggningsteknik: MCP

DT-medlem DesignAnnique berättar om hur hon använder MCP-tekniken när hon färglägger motiv:

MCP står för Magic Color Pencil, ungefär "magiska färgpennor", och lite magi känns det som när man jobbar med dem! Till MCP-teknik använder man vanliga "färgblyerts" av hög kvalitet (OBS! *inte* akvarellpennor!), de måste vara pigmentrika för att fungera riktigt bra. Faber Castells Polychromos och Prismacolor är de två vanligaste, vilken man använder är oftast en fråga om tycke och smak. Jag gillar mina Prismapennor bäst, så dem använder jag. Jag har testat med billigare färgblyerts också, och det funkar det med men det är lite lika lätt att få ett bra resultat. Men de duger utmärkt att testa med!



Man behöver också luktfritt förtunningsmedel och "stompfar", en slags hårdpressade papperspinnar. Både förtunningsmedel och stompfar kan man köpa i många scrapbutiker och det finns också hos de flesta konstnärsbutiker. Jag har hällt lite av mitt förtunningsmedel i en liten glasburk som jag har en bit svamp i, jag tycker det är lättare att dutta till mot svampen än doppa stompfen direkt i flaskan. En nagelfil för rengöring av stompfen är också bra att ha.



Du behöver också ett stämplat motiv, stämplat med vattenlöslig stämpelfärg (tex Distressdyna som jag använder). Använder man en lösningsmedelsbaserad stämpeldyna kommer lösningsmedlet lösa upp kantlinjerna och det blir inte snyggt. Det är ganska enkelt att kolla - provstämpla på en bit papper, droppa lite vatten på motivet och se hur det uppför sig! Rinner det av vattnet är dynan vattenlöslig.

Jag har här valt ett ganska enkelt motiv för att visa hur det fungerar, men det funkar lika bra på detaljerade motiv.



Nu börjar vi!



Måla utmed konturerna med färgpennan. Tänk lite på var ev skuggor och fördjupningar ska vara och lägg lite extra färg där. Det kan alltid byggas på allteftersom, men jag tycker det är bra att göra en del av det direkt.



Doppa stompfen i lösningsmedlet. Låt stompfen suga upp lite av lösningsmedlet så det blir ett litet ”lager” i pinnen.



Gnid ut färgen från kanten och in mot mitten med cirklande rörelser. Lösningsmedlet löser upp färgen och man ”puttar” färgen med hjälp av stompfen över pappret. Doppa pinnen i lösningsmedlet vid behov.



Det blir mer färg mot kanterna och mindre mot mitten, det ger ett djup i motivet. Har du ett större motiv så kan du behöva skugga med pennan i mitten för att det inte ska vara helt vitt där. Det kan man göra i efterhand när man upptäcker att det behövs, eftersom man drar/gnider ut färgen med lösningsmedel och stompf så blandar det sig bra.



Fyll på med färg där det behövs, här förstärker jag skuggor och form med extra grönt. Det gnids sedan ut med stompfen på samma sätt.



Spaden färdig!



Rengör stompfen genom att slipa av det färgade mot en nagelfil. Det finns säkerligen speciella att köpa, men mina nagelfilar från ICA funkar lika bra!



Till hinken vill jag ha två blå färger, det gör det lättare att åstadkomma skuggor.



Färglägg utmed kanterna som ovan



Gnid ut färgen



Lägg extra skuggor med den mörkare blå pennan, jag har lagt extra färg under spadskaftet, på undersidan av handtaget och utmed den högra sidan.



Gnid ut den mörkare blå färgen, den blandar sig fint med den ljusa tack vare lösningsmedlet.



Motivet färdigfärglagt!

Sen monterades motivet med några somriga papper, lite blommor, band o bollfrans, ett par häftklamrar till Fastenatern och en käck text:




Hur blir DITT kort?

Även DT-mamma Tootsie har använt MCP-tekniken:

Rosen är först målad med Copic Ciao och därefter har jag MCPat in skuggor på rosen och löven.
Är inte riktigt hemtam med denna tekniken (ännu) men hoppas på att övning ger färdighet :-)

Bakgrundpappret har jag gjort själv genom att först spraya ett antal gånger med Perfect Pearl och vatten. Därefter har jag färgat in kanterna med fired brick distress dyna. Syns inte så väl på denna bilden kanske pga blixten. Rosen i hörnet är sprayat med samma gröna Perfect Pearl som pappret, lika så med löven.




Har du provat MCP? Eller du kanske vill prova och äntligen gör slag i saken? Visa oss ditt kort! Ladda upp det i din blogg eller i vårt galleri, kom sen tillbaka hit och kommentera det här inlägget och länka till ditt bidrag så vi alla kan få njuta av det!

***Short version in English***
Today DT-member DesignAnnique shows how she color her motifs with MCP technique. MCP means Magic Color Pencils, and it really is like magic! DT-mum Tootsie has colored her motif with Copic Ciao and then made the shadows with MCP.
Have you tried the MCP techique? Or are you inspired to try it? Show us your card by uploading it in your blog or in our gallery and then come back here and make a comment with the link, and let us all enjoy your card!

Inga kommentarer: