KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


lördag 26 september 2009

3D-kort med saltdeg

DT-medlem Pippin har testat att göra 3D-kort med material från köket:

Här är ett bra tips till er som vill ha lite 3D på era kort. Gör en deg av lika delar salt och vetemjöl och blanda i LITE vatten och rör om så att det blir som en gröt. Ta bara lite av varje, t ex en halv tesked, det blir mer än man tror. Man kan sedan färga den genom att ha i lite distress ink eller akrylfärg. Här nedan kan ni se hur jag gjort. Jag använder en grillpinne för att sätta på degen där jag vill ha den.



Så här ser det ut när jag duttat klart. Jag har strött på lite glitter också på muffinsarna. Man kan använda degen som snö om man inte färgar degen.



Ta sedan din embossingfön eller värmepistol och värm på framsidan och sedan på baksidan. Du kan se när det börjar torka, den börjar ändra färg och blir vitare och mindre genomskinlig. Värm tills det hela har torkat, men lite försiktigt så du inte bränner det hela. Så här ser de ut när jag torkat och färglagt dem.



Här har jag gjort kort på muffinsarna:



Här ett kort med kvisten och fågeln:



Visst ser det spännande ut! Testa du med! Visa oss sen genom att ladda upp dina kort i din blogg eller i vårt galleri, kom sedan tillbaka hit och gör en kommentar med en länk till ditt alster så vi alla får se!

Inga kommentarer: