KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


tisdag 8 september 2009

Kort av påsar

DT-medlem Nita har gjort två varianter på påskort att inspireras av:

Så här gjorde jag mitt påskort

Har använt
en vit papperspåse
vit cardstock
mönstrat papper från Cosmo Cricket "Everafter"
distress ink
sax
skärmaskin
linjal
dubbelhäftande tejp(gärna häftapparat)

börja med att dubbelvika påsen med "botten"delen uppåt på insidan
så här:



Sen skär jag till 2 remsor som ska vara kortets rygg för stadga i ca 2 cm breda och 15 cm långa (det senare måttet beror på storleken på påsen). Jag fick inte min häftapparat att fungera, annars är det bra att sätta 3 häftor för att ge "ryggen" lite extra stadga. Jag tejpade fast remsor på fram och baksida och vek upp sidorna lite för att mjuka upp sidorna lite ;)
Så här ser det ut med remsorna på plats:



om nästa steg rekommenderar jag att börja dekorera insidorna och baksidan och spara framsidan till sist(jag gjorde inte det på det här försöket och märkte det i efterhand att det hade varit lättare)






baksidan:



Här ser ni varför jag rekommenderar att dekorera insidan först, det blir lätt veck på framsidan när man ska pilla dit insidorna.





Dekorera framsidan som du vill ha den, jag använde självhäftande chipboard från Cosmo Cricket Everafter och organzaband som jag använde till grattistagen. Satte en pärl pin i bandet för extra piff.



Klart!;-)



Så här gjorde jag mitt andra påskort:

Jag har använt
En papperspåse i måtten 21x15
håltagare
dubbelhäftande tejp
cardstock 14x10cm
mönstrat papper 13x9cm
alfabets thickers
band

Börjar med att vika ner öppningen bakåt så att "flärpen" blir ca 4cm



Sen tar jag håltagaren och gör hål 5 cm från kanten på båda sidorna.



Nu är det dags för det roliga;-) , dekorationen. Jag satte den mönstrade pappersbiten ovanpå cardstocksbiten och sen monterade jag båda på påsen.



Satte alfabets thickers på och la i presenten sen knöt jag i bandet.



Visst är det kul att göra påskort? Har du också gjort ett? Visa oss genom att ladda upp i din blogg eller i vårt galleri och sen göra en kommentar med länken till ditt alster här.

***Short version in English***
Today DT-member Nita brings you two versions of a paper bag card to be inspired by.

Inga kommentarer: