KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


onsdag 13 januari 2010

Torrembossing

Ett anant sätt att få tredimensionella effekter är att torrembossa. Det finns flera sätt att torrembossa, från att med hjälp av en stencil och ett litet verktyg försiktigt pressa pappret i mönster till att med hjälp av stansmaskiner och embossingmallar trycka till pappret så det blir ett upphöjt mönster. Att torrembossa ger mycket fin effekt, det ger liv och struktur åt ett kort. Designteamet har gjort några kort med torrembossing:

Nita:
Jag torrembossade en bit cardstock och färgade in den med blå stämpeldyna, skar till ett par mönstrade pappersbitar och satte lite hullerombuller. Dekorerade med minirosor, lite grönt och stickles och alfastickers.



Elisabet:
Min favorit-hÄngel dyker upp igen. Jag har färglagt henne med akvareller. Vingarna och hjärtat har jag framhävt med 3D-lack. Papperet bakom har jag torrembossat med en stencil i cuttlebugen, och chalkat. Sen har jag dekorerat med lite smått och gott: blomma, blad, brads, spets, charm och halvpärlor.

 

Pingvinmamman:
Har embossat bakrunden och torrchalkat med brunt på det embossade för att få det att framträda ännu mer. Riddarcirkeln är från ett papper i Once upon a time-serien (DCWV), det rutmönstrade likaså. Utstansade bokstäver som pricken över i.

 

Brukar du också torrembossa, eller har du precis provat på? Visa oss genom att ladda upp ditt kort i din blogg eller i vårt galleri, kom sedan tillbaka hit och länka till ditt kort så vi också får se!

Inga kommentarer: