KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


måndag 4 januari 2010

Värmeembossing

Idag fortsätter vi på månadstemat med 3D-varianter, och först ut är värmeembossing. DT-medlem Pippin visar här hur man kan göra:

Jag visar här grunderna till värmeembossing.
Detta behöver du:
En embossingdyna eller embossingpenna (finns med eller utan lite färg)
Embossingpulver som finns i mängder med färger, med eller utan glitter
Nånting att värma med, i mitt fall en värmepistol, men det finns speciella embossingfönar att köpa. Man kan också använda en spisplatta eller brödrost.



Sen behöver man papper att embossa på, samt ett stämpelmotiv. Lägg först ett kladdpapper på ditt bord. Stämpla sen motivet med embossingdynan och strö över rejält med embossingpulver. Ta upp pappret och häll tillbaka överflödigt pulver i burken. Troligtvis kommer det lite utanför, det är därför det är bra med kladdpapper. Ta upp kladdpappret och häll tillbaka pulvret i burken. Du kan också använda embossingpennan att skriva med eller rita något. Häll sen på pulver på det och gör likadant som ovan.

 

 Ta sedan embossingfönen, värmepistolen eller vad du har att värma med och håll mot ditt papper med pulvret på. Håll värmen ganska rakt över motivet, om du håller från sidan är det lätt att det flyger iväg pulver. Så här ser mitt motiv ut när jag embossat det.

 

 Och så här blev mitt färdiga kort. Jag har använt ett mönstrat papper och ett torrembossat. I skarven har jag satt ett guldband. Jag har dekorerat med en blomma med pärldekoration som jag gjort själv, ett par hörn i guldfolie och några blingstenar.

 

Det finns även en artikel på vår hemsida som DT-mamma Tootsie har skrivit om embossing. Den hittar du HÄR

DT-medlem Pingvinmamman har också gjort ett värmeembossat kort:
Här har jag använt enfärgade papper i rosa och lila toner till ett födelsedagskort. Jag skrev Ja må du leva för hand med embossingpenna och likaså stämplades fjärilen med embossingdyna. Sen har jag använt guldfärgat embossingpulver som jag tycker passar till de starka färgerna. Jag sprejade hela kortet med lite vatten utblandat med guldfärgad perfect pearls för att ge ett extra skimmer över de enfärgade ytorna. Jag har gjort en "swirl" av lösa blingstenar och spetsen jag använt har jag knypplat själv.






Har du värmeembossat något motiv på ett kort? Visa oss genom att ladda upp ditt kort i din blogg eller i vårt galleri, kom sedan tillbaka hit och länka till ditt kort så vi också får se!

Inga kommentarer: