KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


lördag 20 februari 2010

Varm choklad och apelsiner i skidbacken!

DT-medlem Pingvinmamman: I år har vi fått en riktig vinter! Det känns som det var ett tag sen nu. Och jag minns såväl när jag var barn. Då det var riktig vinter varje år och familjen gav sig ut på vinterutflykter till skidspåret och skridskobanan. Mamma hade med sig en stor termos med varm choklad och klyftade apelsiner i små tupperwareburkar som jag än idag kallar apelsinskålar. Och när man blev lite äldre var det pulkafester på sena fredagskvällar.

Nu ska vi plocka fram dessa minnen och göra kort med inspiration från varm choklad och apelsiner i skidbacken. Känn dofterna... mmmmmm...

Mitt kort är en hyllning till tonårens pulka-åkning, en inbjudan till vinterfest. Och vad som bjuds gästerna att dricka på den festen, ja det kan ni nog räkna ut. Jag har använt en chokladbrun cardstock som fått ordentliga snödrivor med hjälp av en vit stämpeldyna. Stämpelmotivet kändes givet, det var den stämpel jag genast tänkte på när jag hörde temat. Jag har färglagt med färg från chalks och stämpeldyna med hjälp av en vattenpensel.

 

DT-medlem Pippin har också inspirerats av varm choklad och apelsiner!
Jag hade ingen stämpel med skidor så det fick bli kälke som jag maskat ihop med barnen. Sen har jag gjort fjällen med hjälp av en riven papperslapp och en skumgummibit och stämpelfärg i blått. Likadant med solen. Och så har jag lagt Stickles över det hela. Till texten har jag använt bokstavsstickers. Som matta till alltihop har jag brun wellpapp (choklad) och som dekoration tre oranga cirklar torrembossade med Swiss Dot (apelsiner).

  

DT-medlem DesignAnnique inspirerades av färgerna och passade på att prova en lite annorlunda vikning:

Ihopvikt är kortet ca 10 x 10 cm, ett behändigt format när man ska ge bort en present eller en blomma.

  

 Bandet går att ta av.

  

Det utvikta kortet, här ser man principen. Det går även att göra större men då får man skarva sitt papper, det kortet jag gjorde passade perfekt att göra av en 4" bred remsa av en 12" cardstock till basen. Sen bigade jag vid 4" och 8" för de lodräta vikningarna, och till slut på diagonalen för kantbitarnas vikning. Det var lite pilligt att tänka rätt med vikningarna och att få de mönstrade delarna att sitta rätt, men det gick till slut!

  

 Blomman är stämplad med två olika stämplar. Den orange akryldroppen ser lite ut som en genomskinlig apelsin tycker jag! :)

 

Har du varit ute i backen och druckit varm choklad och ätit apelsiner än? Kanske det kan bli ett kort av den inspirationen!

Inga kommentarer: