KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


måndag 26 april 2010

Valborg och födelsedag...

Vi närmar oss nu valborgsmässoafton, en viktig dag i folktron och tillika kungens födelsedag. DT-medlem Elisabeth har letat lite info och delar här med sig:


Kung Carl XVI Gustav föddes den 30 april 1946. Han var det yngsta barnet i syskonskaran, och han har fyra äldre systrar, även kända som "Hagasessorna.". 1973 blev han Sveriges konung, och tre år senare gifte han sej med Silvia, som då blev Sveriges drottning. Tillsammans har dom tre barn.

På samma dag som kungen firar sin födelsedag, infaller också Valborgsmässoafton. Dagen firas i Sverige, Lettland, Finland, Estland, Tjeckien och Tyskland. Det är enligt folktro den sista dagen innan våren kommer, och det firar man genom att bränna gammalt skräp, som symboliserar att man gör sej av med det gamla och ger plats åt det nya.Även fyrverkerier och smällare är vanligt att man använder för att hälsa våren välkommen.

Enligt en annan folktro är brasor och smällare också ett sätt att skrämma bort häxor och onda andar, på deras väg till Blåkulla.


Nita:
Jag tänkte på Sveriges kung när jag gjorde mitt kort, kungakronan, blått och gult. Jag utmanade mig själv den här gången att inte använda min edge scraper, ojojoj va det var svårt, tyckte först inte att kortet ser färdigt ut men det har fått mogna lite Det gula sidenbandet knöt jag runt kronan för att få illusionen av svenska flaggan.



Pippin:
Ett kort inspirerat av kungliga födelsedagar. Den vackra stämpeln kommer från Inkido. Jag har lagt till några stämplar från Prima och Stämpelboden i kanterna. Pappret kommer från en swap så jag vet inte tillverkaren. Sen har jag dekorerat med ett guldigt band, lite bling och en stämpel från Prima embossad med guld. Under fliken i hörnet har jag stämplat med en text och guldembossat en krona. 




Pingvinmamman:
Jag har lossat spärrarna totalt och gjort ett psykadeliskt kort inspirerat av valborgsmässoelden och -60talet
Jag har använt mig av tre olika silkespapper - gult, rött och turkosblått - och stämplat motivet på en bit gult. Fjärilarna och hjärtanen är från ett stickersark en vän köpt i USA och är de som ska ge en flower power-känsla genom stil och placering.

Inga kommentarer: