KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


torsdag 6 maj 2010

Joy fold card

Här kommer nästa roliga kortvikning! Idag är det Elisabet som visar oss hur man gör ett Joy Fold card:

Joyfold-vikning är en av mina favoriter.

Så här gjorde jag mitt kort:

1. Skär ut 2 bitar cardstock. Den största är 21,5 x 11 cm, och den har jag bigat vid 7,5 cm. Den mindre biten är 21 x 7,5 cm, och den är bigad vid 10,5 cm.


2. Dekorera utsidan på den mindre biten. Jag har använt mönstrat papper och en stämpel från Skogstokiga, som jag har embossat. Observera att "ryggen" på cardstocken ska vara mot höger.


3. Dekorera insidan på den stora biten, samt ytterfliken. Jag har även dekorerat den inre fliken.


4. Limma fast den mindre biten på den stora bitens insida.
Kortet ska sedan gå att vika ihop enligt bilden.



5. Dekorera ev. kortet mer och fäst någonting på ytterfliken på den större biten, som fungerar som låsning av den mindre biten. Jag har använt en blomma. Nu är kortet klart! 
Hälsningen skrivs på den mindre bitens insida.


Jag har gjort ännu ett joy fold-kort med en phototurn som stängning


Pippin:
Jag har gjort ett Joyfold-kort inspirerad av Elisabets artikel. Jag har använt papper från Basic Grey och stämpelmotiv från Tim Holtz och sen dekorerat med band, blommor och en glittrig fjäril. Som stängning har jag en phototurn med en liten brad. Jag visar också insidan.



Pingvinmamman:
Vilket roligt kort att göra. Jag har använt mig av en blå-grön-lila färgskala. Det fina textstycket sitter fäst med 3Dkuddar för att jag tyckte det var snyggast så. Sen har jag tagit upp temat med en självhäftande metallblomma samt en stansad retroblomma. I mitten av blomman har jag en brad från Youdo som jag gillar för sina runda mjuka kanter. Lite floss mjukar upp kortet. Kortet kan användas i olika sammanhang vilket jag gillar.




Inga kommentarer: