KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


tisdag 18 maj 2010

Plånbokskort

DT-medlem Pippin har gjort en extra läcker vikning - ett plånbokskort! 

Jag har här gjort en beskrivning på ett plånbokskort, som kan vara kul att ge till nån som man ska skänka pengar eller presentkort eller så. Jag brukar också skära till ett lagom stort kort att skriva på och lägga i plånboken sen.

Skär till cardstock, strukturerad eller slät i storleken 14,9 x 29,7 cm. Jag använder ett A4-ark och skär av en bit i ena kanten, och får då rätt storlek. Mitt kort är gjort för att passa ett C6-kuvert. Jag använder helt slät cardstock, för att sedan kunna göra mönster med torrembossing. Cardstocken ska inte vara för tjock eftersom man fodrar plånboken med ett mönstrat papper. Runda också hörnen i ena änden.


Här kan du se när jag embossat pappret. Jag drar sedan med embossingdyna uppepå mönstret och värmeembossar med transparent embossingpulver.


Skär sedan till fodret till plånboken i mönstrat papper, cirka 1 mm mindre i varje sidan än den första cardstocken. Runda också hörnen i ena änden av fodret. Limma eller tejpa med dubbelhäftande tejp ihop de två pappren och sy en söm runtom. Har du ingen symaskin kan du doodla sömmen med en penna. Biga plånboken på måtten 10,3 cm och 20,6 cm, räknat från den raka kanten (ej den med rundade hörn). De rundade hörnen ska vara på locket som är framtill.


Skär till två stycken rektanglar av samma cardstock som utsidan i storleken 10x6,5 cm. Biga dem på måtten 1,5, 3 och 4,5 cm. Alltså 3 veck. Vik hop dem som ett dragspel. Sätt fast dem i plånbokens insidor med dubbelhäftande tejp, så att det bildas en "påse".


Sätt fast snygga band, ev. med spännen som dekoration, 2 st på var sida eller ett mittpå. Jag använde remsor av samma papper som fodret. Dekorera och sätt någon stängningsanordning på insidan. Jag använder kardborrepluttar. Man kan också använda magnetlås, band eller tryckknapp.
Här ser du mitt färdiga plånbokskort.


Petra/Peu:
Jag har gjort ett plånbokskort i svart enligt samma princip som ovan. Tog ett svart papper från första början och klädde plånboken med ett papper från Magnolia. Kardborre som knäppning och banden är från Panduro. Kortet gick relativt snabbt att göra och var inte svårt alls.




Pingvinmamman:
Har använt en strukturerad cardstock och ett svartvitt mönstrat papper till foder och remmar. Hela kortet inkl iläggskortet är gjort i svart och vitt med en bronsfärgad brad som enda accent. Det var ett roligt kort som gör ett välarbetat intryck trots sin enkelhet och jag kommer säkert göra fler såna här kort.



Sindra:
Jag blev så inspirerad av den här kortvikningen så jag måste testa jag också :D
Det blev ett mer tjejigt kort i rosa. Jag valde att inte använda symaskin, utan jag streckade runt kanterna med brun penna istället.Det blev en grattislapp att lägga i också. Nu är det ju bara själv presenten som fattas 8)

Så här ser kortet ut oöppnat.


Och så här ser det ut öppnat.


1 kommentar:

bili sa...

Jättefin presentation. Nu har jag fått svar på mina funderingar så jag kan testa vid tillfälle.