KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


lördag 22 maj 2010

Stafflikort

Stafflikort eller som de också kallas, easel cards, är mycket populära just nu. DT-medlem Pippin har gjort en liten beskrivning!

Här kommer en beskrivning på en av mina absoluta favoritkort, stafflikort. Väldigt lätt att göra och mycket effektfullt.
Börja med att skära till en cardstock som till ett vanligt 15x15 kort och biga som vanligt. Skär också till en bit cardstock som är 15x15 cm. Ta sedan den bigade cardstocken och biga en av bitarna på mitten. Vik den inåt.


Sätt fast dubbelhäftande tejp eller lim på den nedre delen.


Sätt nu fast 15x15 cm biten på cardstocken med tejp eller lim på.


Sen är det bara att dekorera den fastlimmade biten. Kom också ihåg att dekorera insidan av kortet som kommer att synas när du ställer det upp. På ungefär mitten av insidan kan man sätta något stöd som hjälper till att hålla kortet uppe. Ex.vis brads, blommor, band, spets etc. Här ser du mitt färdiga kort.


Sindra:
Jag gjorde ett stafflikort med tegelstensteknik på. Lite pilligt är det men det blir ett fint resultat. Chalkade runt varje "tegelsten" också för djupare effekt. Rosor som i rad som stöd när kortet ställs upp och en liten grattislapp där man kan skriva en liten hälsning till jubilaren. Under rosenraden satte jag en kant av samma gröna cardstock som jag använde till stommen, som jag stansade med en Martha Stewart-stans. Papprena kommer från Maja Design och Laura Ashley.


1 kommentar:

Melissa sa...

Very pretty. I love how unique this card is...Great Job!