KiF Nyheter

Under våren 2010 valde KiF-mammorna Maria/Tootsie och Annica/DesignAnnique att det var dags att lägga ner Kort i Fokus. Under juli månad 2010 avslutar vi KiF-bloggen (och forumet) genom att låta designteamet visa sina 10 bästa alster från sin tid som dt för Kif.

/KiF-mammorna


fredag 28 december 2007

Monika / Pingvinmamman

Hoppas att du gillar vårt nya bloggutseende. Inom kort hoppas jag kunn avslöja mer nyheter som vi har hittat på =0)
Men nu är det dags för veckans andra presentation och idag har turen kommit till Monika/Pingvinmamman och hennes fyra bidrag till vår DT-tävling.
***
I hope you like our new look here at the blog. Shortly I hope to be abel to reveal more news =0)
But now it is time for this weeks second presentation and today we introduce Monika/Pingvinmamman and her four cards that she made for our DT-challenge.
----------
Monika/Pingvinmamman

Monika heter jag. Jag har valt signaturen pingvinmamman eftersom jag älskar pingviner och har två barn. Bor i Bankeryd tillsammans med dem och deras far, min man. Jag älskar att pyssla och det där med papper är så kul. Började med att scrappa när sonen inte var så gammal, började strax därefter med att göra egna kort. Korttillverkning är så befriande då man inte behöver jaga syrafritt utan kan använda precis vad man vill och inspireras av vad som helst. Tidigare har jag mest gjort dubbla kort och rektangulära eftersom det varit smidigt att få ner i vanliga kuvert. I och med DT-tävlingen har jag utvecklats redan genom att göra kvadratiska kort.
***
Monika is my name. I have chosen the signature "pingvinmamman" (penguinmom) as I love penguins and I have two children. I live in Bankeryd with them and their father, my husband. I love crafts and especially working with paper. I started with scrapbooking when my son was a only a few months old, and soon thereafter I began making cards as well. Creating cards are somewhat liberating as the things you use do not have to be acid free. This gives that you can be inspired by anything and everything. Before my time in the Design Team, I hadn't done any square cards which has been an immediate challenge and development in my creativity.
----------
Kort 1: CardJacked

Jag tyckte mycket om förlagan och har i första hand inspirerats av mosaikeffekten som är en teknik som jag tycker är mycket vacker vid rätt tillämpning. Jag plockade fram en av mina favoritstämplar. Det är ett medvetet val att det inte är baby-relaterat. Tanken bakom kortets utformning är ”trevlig resa” och jag har använt foamstjärnor att guida båten. Då jag ville göra nåt mer av den gröna bakgrundsmattan och få den att framträda lite mer har jag använt en mönstersax längs ena kanten. Jag gillar de glada färgerna och hela färgsammansättningen är till för att göra betraktaren glad.



Card 1: CardJacked

I really liked the card we should cardjacked and I have formost been inspired by the mosaiceffekt. I desided not to make a babycard. The thought behind the card is "happy journey" and used stars to guide the boat. I have used a shapecutter siccors on the green paper o enhance the motif more. I like the happy colors and think it make the viewer happy.
***
Kort : Skiss

Här har jag haft flera idéer hur jag skulle tolka skissen. Till slut fastnade jag för en friare tolkning Filurstämpeln utstrålar kärlek, inte nödvändigtvis till en hjärtevän. Färgställningen här är mycket lugnare vilket ger en mjukare framtoning än föregående kort. Efter mycket funderande kring dekorationerna blev det som sagt en friare tolkning som passar in i många sammanhang. Då det är en rätt endimensionell bild valde jag att använda ytterligare ett av mina favorittrick för att få det stämplade pappret att komma fram och inte flyta ut i rundpappret. Med hänsyn till att färgerna ligger nära varandra skulle en chalkad kant försvinna och istället har jag ritat dit ”raksöm” för att markera kanten.



Card 2: Sketch

I hade many idees for the sketch. I made a free inturpetation of the sketch. The colors here are more softer than the first card. It is a onedimension picture so I wanted the motif to come out of the card and to do that I draw some lines to mark out the edges.
***
Kort 3: Färgerna Rött, Grönt och Vitt som inte fick vara ett julkort

En riktigt rolig utmaning och då jag gick igenom mitt pappersförråd hittade jag detta bakgrundspapper som är både grönt och rött utan markanta gränser, en akvarellänsla. Jag bestämde mig direkt för att använda det som bas. Då rött också är en kärlekens färg valde jag att göra ett alla hjärtans dags-kort. Hjärtramen symboliserar ordet hjärta. För att kortet inte skulle bli obalanserat krävdes nånting mer till höger. Ordet love kändes då naturligt. Jag finner inga problem med att blanda en svensk ”titel” med engelska eftersom ordet love för mig också blir en bild. Även om detta kort hade fått ha stämplat motiv stod det inget i förutsättningarna att det måste ha det. I detta fall kändes det roligare och mer kreativt utmanande att inte använda stämpel. Hjärtramen, bandet och blomman ger kortet en tredimensionell effekt som jag tycker behövs då bakgrunden är så ljus och akvarellinspirerad.



Card 3: Colours Red, Green and White, but not a X-mascard

A fun challenge and when I wnet through my pile of paper I found this backgroundpaper wich is both green and red with watercolor feeling. I desided to use it as base. When red is the color of love I made a Valentines Day-card of it. The hearframe symbolises the word heart. To compensate the balance of the card I put the word Love on the right. Even if it was okey to use a stamped motif here I desided not to use any. It felt more fun and challenging not to use one. The heartframe, the ribbon and the flower give this card a threedimensional effect so I thought that the background needed to be light and watercolorinspired.
***
Kort 4: Ett kort utan stämpel (motiv och text)

Som bas ha jag använt ett av mina favoritpapper. Den yttre ramen är utskuren och det är alltså baspappret som syns emellan. Till skillnad från kort 2, är skillnaden i de olika blå pappren mer markant och jag har valt att ge en patinerad kant på de ljusblå partierna med hjälp av en mörkgrå torrchalk. Förutsättningen för detta kort var att det inte fick vara stämplat. Jag har använt en peel-off i form av en glittrig silverfjäril. De passar så fint ihop med det småblommiga baspappret. Återigen har jag använt en sammansättning som ger ett lugnt och balanserat intryck. Ett enkelt kort som passar till många olika sammanhang.



Card 4: A card without any stamps (motif and sentiments)

As base I have used one of my favourite paper. The frame is cut so that one can see the cardstock between the frame and the square. Here we could not use any stamps so I have used a peel off-butterfly. It goes so well together with the cardstock. Yet again I have used a colorcombo that gives the viewer a soft and well balanced feeling. A simple card for any different occations.

Inga kommentarer: